principper

Principper for egenbetaling

LEJE AF HALLER ELLER BANER IFM. VINTERTRÆNING

Klubbens medlemmer betaler et halvårligt kontingent i august og marts. Medlemmerne må ikke opkræves en merbetaling herudover ifm. træningen.

Klubben eller individuelle hold må derfor ikke opkræve yderligere betaling ifm. leje af fx hal eller baner til vintersæson. Træning skal således være tilgængelig for alle medlemmer gennem det allerede betalte kontingent. 


Klubben eller det individuelle hold må, hvis muligt, gerne skaffe et sponsorat, som kan dække den fulde udgift til hal eller bane. 


STÆVNER

Klubben eller individuelle hold må opkræve en egenbetaling fra medlemmer, som ønsker at deltage i stævner, da dette er en ekstra og frivillig aktivitet udover den ordinære træning og holdturnering. Alle medlemmer har gennem deres kontingent mulighed for at deltage i holdturneringen (Sandkasse og Stjernerne dog undtaget). 


SPILLERTØJ

Klubben skal til enhver tid stille spillertøj til rådighed ifm. holdturnering og stævner. Spillertøjet er klubbens ejendom, og er til låns, og kan bruges af flere hold/spillere. 


Et individuelt hold må tilvejebringe personligt spillertøj med eget navn på ryggen, hvis der er et bredt fælles ønske herom. Opgaven hermed tilfalder ikke trænerteamet, men beslutningen herom skal til enhver tid drøftes med trænerteamet, og der skal være enighed herom.


Ønsker enkelte spillere på holdet ikke at tilvejebringe personligt spillertøj, stiller klubben til enhver tid klubbens spillertøj til rådighed. 


Der trykkes kun fornavne på spillerbluser - ingen efternavne eller kælenavne.

Uddeling af spillernumre drøftes med trænerteamet, og trænerteamet kan, hvis de ønsker det, være beslutningstagende herom. 


Personligt spillertøj må tilvejebringes ud fra nedenstående principper. Punkt 1 skal være afprøvet, og punkt 2 skal være tilbudt, inden punkt 3 må tages i brug. 


  1. Holdet kan skaffe en sponsor, som dækker den fulde udgift til spillertøjet.
  2. Spillere skal tilbydes en fælles arbejdsopgave eller en indsamling til et godtgørende formål, som samtidig genererer et overskud til betaling af det fulde beløb til spillertøjet. Eksempler herpå kan være en arbejdsopgave hos en lokal virksomhed eller salg af lodsedler for fx Diabetesforeningen eller De danske hospitalsklovne.  
  3. Når medlemmerne er tilbudt ovenstående muligheder for at tilvejebringe spillertøjet uden egenbetaling, må hver enkelt medlem fravælge dette og betale eget spilletsæts omkostning.

Principper for disciplinære sanktioner

Disse principper er gældende for alle former for karantæner og diciplinærsager som klubben kan modtage i børne- og ungeregi samt senior.


Arbejdsgang:

  1. Foreningslederen gives besked om karantænen modtaget på info-mail. Opgaven videregives til børne- og ungeansvarlig og frivillighedskoordinator. Er disse tæt på holdet som karantænen vedrører, trækker de sig og giver opgaven til et andet bestyrelsesmedlem.
  2. Spilleren eller træneren indkaldes til et møde med fokus på at informere om DBUs vurdering og afgørelse af sanktion - men lige så vigtigt for at høre spilleren/træneres oplevelse og syn på episoden. Er det en spiller, der har fået tildelt en sanktion/karantæne, inviteres spillerens træner med til mødet.

  3. Ud fra samtalen vil klubben vurdere, om der tildeles en yderligere sanktion ud over den, DBU har afgjort.

  4. Efter samtalen vil trænerteamet omkring træneren/spilleren informeres om karantænen, sådan at de er bekendt hermed og kan tage medansvar for, at den bliver overholdt.

Principper for hjælpetrænere

En hjælpetræner skal være fyldt 13 år eller som min. spille på U13.

Forældre skal give tilladelse til det frivillige arbejde som hjælpetræner.

Der skal være mindst 3 års forskel på hjælpetræneren og spillerne på holdet der trænes.

En hjælpetræner har en assisterende rolle og må ikke stå alene med ansvaret for et hold.


FORVENTNINGER TIL TRÆNERTEAM

Hjælpetræneren skal tildeles en kontaktperson fra trænerteamet som har ansvar for at:

      • afholde opstartssamtale/forventningssamtale
      • have kontaktoplysninger på hjælpetræner og forældre
      • informere om ændringer i træningstider, kampe, arrangementer eller lign. hvis ikke barnet er en del af holdets Facebookgruppe


      • hjælpetræneren kender sine opgaver under træningen
      • have et særligt øje på hjælpetræneren under træningen - er der brug for hjælp?
      • følge op efter træning - fx ‘går det godt’, ros eller et godt råd


FORVENTNINGER TIL EN HJÆLPETRÆNER

  • Stabilt fremmøde og besked til kontaktperson ved fravær
  • Interesse for fodbold og lyst til at lære fra sig og være sammen med børnene
  • Et pænt sprog og en venlig og positiv attitude
  • Koncentreret og lydhør overfor trænerteamets anvisninger og gode råd
  • Klædt i trænertøj til alle træninger og kampe


EN HJÆLPETRÆNER TILBYDES

  • Deltagelse i klubbens to årlige frivillighedsmøder sammen med klubbens øvrige frivillige.
  • Træneruddannelse sammen med holdets øvrige trænere.
  • 2 årlige BUFester for hjælpetrænere
  • En sodavand efter træning i BUFeren.


GODE RÅD TIL TRÆNERTEAMET

  • Vær tydelig omkring hjælpetrænerens rolle og opgaver under træning - hvad forventer I?
  • Lad hjælpetræneren stå for den samme øvelse - lad dem blive bekendt med og god til øvelsen
  • Giv hjælpetræneren udfordringer når de er klar - giv dem kompetencer, gør dem gode!
  • Det anbefales at have to hjælpetrænere på hvert hold - giver fællesskab mellem hjælpetrænere